Vitaminer og mineraler

Mine udvalgte vitaminer og mineraler

Coenzym Q10

Coenzym Q10 (kaldes også blot for Q10) er et vitaminbeslægtet stof. Coenzym Q10 hedder også ubiquinon (ubi er Latin og betyder ”overalt”).
Når en celle behøver energi omdanner den fedt, kulhydrat og alkohol til det energiholdige molekyle ATP (adenosintrifosfat), som lagrer energi i sin kemiske form. Cellen spalter ATP-molekylet og frigiver den energi, som er lagret indeni. Denne proces finder sted inde i cellerne i nogle små bønneformede strukturer kaldet mitokondrier. I alle mitokondrierne er der coenzym Q10. Især muskelceller har behov for store energimængder, og derfor indeholder muskler væsentligt flere mitokondrier end andre celletyper. Hjertemusklen er et godt eksempel på kropsvæv, hvor cellerne indeholder mange mitokondrier, fordi energibehovet er stort.

Kroppen mister over tid evnen til at danne Q10. Vores produktion af Q10 topper når vi er omkring 20 år og falder relativt hurtigt herefter. Allerede før 30 års alderen er kroppens samlede mængde af Q10 faldet med ca. 25%.

Der er blevet udført mange undersøgelser med Q10 involveret, men det største og formenligt det vigtigste studie er blevet udført her i Danmark på Rigshospitalet i København. Studiet hedder Q-symbio og undersøgte, om hjertepatienter havde nogen gavnlig effekt af at tage store doser af Q10. Studiet viste, at hjertepatienter kunne reducere deres risiko for at dø af hjertesvigt med 43% sammenlignet med patienter, der fik placebokapsler.  Dette studie bliver af mange læger omtalt som et decideret gennembrud indenfor cardiologien. Link til orginalartiklen findes her.

Vitamin B12

Der findes flere forskellige former for B vitamin heriblandt, B1 Vitamin (thiamin), B2 Vitamin (riboflavin), B3 vitamin (nicotinsyre/nicotinamid), B6 Vitamin (pyridoxin), B9 vitamin (folinsyre) og B12 vitamin (cobalamin). Jeg anser B12 Vitamin (Cobalamin) for at være særdeles vigtigt. Dette vitamin har en nøglefunktion i hjernen, nervesystemet og for bloddannelsen. Dette vitamin er meget komplekst og er ofte noget, vi får for lidt af, selvom det faktisk er det vitamin, vi behøver mindst af. Det er især vegetarer og veganere som ofte kommer i underskud, da B12 Vitamin findes i animalske produkter. Dog ses det ofte, at selv kødspisere kommer i underskud.

Vitamin C

C-vitamins kemiske navn er ascorbinsyre, hvilket betyder: Syren der modvirker skørbug. C-vitamin er et vandopløseligt vitamin og en antioxidant, der indgår i intracellulære redoxsystemer, som neutraliserer reaktive oxygenforbindelser, de såkaldte frie radikaler. C-vitamin fungerer som co-faktor i forskellige enzymatiske processer. C-vitamin fordeler sig i kroppens vandfase, hvilket er alt det som ikke er fedtvæv og knogler. Hjernens koncentration af C-vitamin er 10 gange så høj som i blodet.
Den højeste koncentration findes i hvide blodlegemer og blodplader samt især i binyrer og hypofyse, testikler og æggestokke.

Vitamin D

D-vitamin er som andre vitaminer essentielt. Der er flere slags D-vitamin. De to vigtigste former er D2 (ergocalciferol) og D3 (cholecalciferol). Det er D3, der dannes i huden ud fra kolesterol, når vi får tilstrækkeligt med sollys eller tilsvarende UV-stråling. D-vitamin fra sollys er en effektiv kilde til D-vitamin, men det dannes kun, når solen når højt nok op på himlen. Danmark ligger så højt mod nord, at vi kun kan få D-vitamin fra solen i sommerhalvåret.
D2 fås kun fra kosten. Det dannes af nogle svampe og planter, når de bestråles med ultraviolet lys. Både vitamin D2 og D3 kræver en efterfølgende aktivering i leveren og nyrerne for at blive biologisk aktive. Tidligere mente man, at vitamin D2 og D3 var lige effektive i kroppen, men alt efter målemetode er vitamin D3 56-87% mere effektivt end vitamin D2 til at hæve blodets vitamin D-indhold og mere end tre gange så effektivt som D2 til at deponeres i fedtvæv*.
* Heaney RP, et al. Vitamin D3 Is More Potent Than Vitamin D2 in Humans. J Clin Endocrinol Metab 2010.

Hvert år læser jeg nye populærartikler fra diverse medier, der den ene dag omtaler D-vitamin som et fantastisk vitamin og den næste dag, kan man læse, at det er farligt. Jeg er ikke længere i tvivl om, at D-vitamin er vigtigt at få nok af. Jeg blev overbevist om D-vitamins vigtighed efter at have stiftet bekendskab med Prof. Michael F. Holicks forskning på området. Her findes en spændende forelæsning med ham.

 

Selen (Selenium)

Selen er et meget vigtigt ofte overset mineral. Teknisk set er det et spormineral, hvilket betyder, at vi behøver relativt lidt af dette, for at være godt dækket ind. Hvordan kan vi vide, at det er vigtigt at få tilstrækkelige mængder selen i kosten og fra kosttilskud? Det første svar er: Fordi vi kan se, at selenmangel gør folk syge.
Endnu et svar er, at vi nu ved, at selen er en vigtig del af kroppens antioxidantenzymer.
Og på baggrund af resultaterne fra kontrollerede, randomiserede undersøgelser ved vi, at selentilskud nedsætter risikoen for kræft og for hjertesygdomme og forbedrer immunforsvaret.
Selen er også meget velegnet til at nedsætte giftvirkningerne fra tungmetaller i kroppen.

Selens effekter bliver bl.a. studeret på Københavns Universitet. Læs her

Et stort studie fra Sverige viste, at Selen i samarbejde med Coenzym Q10 har nogle sundhedsgavnlige effekter. Forskerne viste, at man kan forebygge hjertekarsygdomme med hele 53% ved at tage selentilskud sammen med Q10. Studiet hedder Kisel10 og link til org. artiklen findes her.

Andre vitaminer og mineraler

Denne guide er fra HealthandScience.eu og er et glimrende opslagsvæk, hvis man ønsker at vide mere om vitaminer og mineraler. Klik her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *